الملخص
نهدف من خلال هذا البحث إلى تقييم أداء قطاع السياحة الجزائري، بالاستناد إلى تحليل مجموعة من المؤشرات المعتمدة في تقرير تنافسية قطاع السياحة والسفر العالمي الصادر سنة 2017، والمتمثلة في عدد السياح الإجمالي، الإيرادات السياحية، نسبة مساهمة قطاع السياحة في الناتج المحلي والتشغيل، ومؤشر التنافسية الكلية للقطاع، ومقارنتها مع نفس المؤشرات لمجموعة من الدول العربية، وهذا بغرض تحديد فعالية السياسات وجهود الدولة الجزائرية المبذولة في سبيل النهوض بهذا القطاع وفق المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية (2030 SDAT)، ومن ثم تحديد أوجه القصور في تلك السياسات والبرامج، وكذا المشاكل التي تعيق تطبيقها وازدهار قطاع السياحة، ولأجل ذلك فقد تم تحليل مفهوم وأبعاد السياحة ومؤشرات قياسها، كما تم التطرق إلى مقومات السياحة بالجزائر ومقارنتها مع مقومات السياحة لمجموعة الدول محل الدراسة، ثم تحليل أداء هذا القطاع وفق مؤشرات الأداء السياحي بالجزائر، ومن ثم تقييم شامل لأداء هذا القطاع وتحديد معوقاته وسبل تجاوزها. الكلمات المفتاحية: قطاع السياحة، السائح، تقييم أداء قطاع السياحة بالجزائر، تنافسية قطاع السياحة الجزائري، الإيرادات السياحية، المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية
Abstract :
We aim through this research to assess the performance of the Algerian tourism sector, based on the analysis of a set of adopted indicators in the global tourism and travel sector competitiveness report of 2017, represented by the total number of tourists, tourism revenues ,the share of the tourism sector in GDP and employment, and the overall competitiveness index for the sector, and compare them with the same indicators for a group of arab countries ,this is in order to determine the effectiveness of the policies and efforts of the Algerian state to promote this sector, and then identify the incapability in those policies and programs, as well as the problems hindering their application and the prosperity of the tourism sector, to this end the concept and dimensions of tourism and their measurement indicators have been analyzed , the tourism components of Algeria were also discussed with the tourism components of the group of countries studied, and then analyze the performance of this sector according to indicators of tourism performance in Algeria, and then a comprehensive assessment of the performance of this sector and identify obstacles and ways to overcome them.
key words : tourism sector, the tourist, Evaluation of the performance of the tourism sector in Algeria, Competitiveness of the Algerian tourism sector, Tourism revenues.