أرشيف الموقع

التجربة الماليزية في مكافحة الفقر ومقومات نجاحها

الملخص

تتناول هذه الدراسة التجربة الماليزية في مكافحة الفقر مع إبراز أهم الخطوات والإجراءات التي قامت بها ماليزيا في هذا المجال والمتمثلة في الفلسفة التي أتبعتها هذه الدولة في مكافحة الفقر، أهم البرامج التي سطرت لدعم الفقراء ، طرق وأساليب محاربة البطالة كآلية للتقليل من معدلات الفقر، كما تم في هذه الدراسة سرد أهم مؤشرات التقليل من الفقر في ماليزيا وأهم الدروس المستفادة من التجربة الماليزية في مجال مكافحة الفقر.

This study aims to identify the Malaysian experience in the fight against poverty, highlighting the most important steps and measures taken by Malaysia in this area, the philosophy pursued by this country in the fight against poverty, the most important operations that was written to support the poor, ways and methods to fight unemployment as a mechanism to reduce the rates of poverty, as we will in this study lists the most important poverty reduction indicators in Malaysia, finally we tried to highlight the most important lessons learned from the Malaysian experience in the fight against poverty.

تحميل المقال

 

أهمية تعزيز جودة بيئة معايير الإبلاغ المالي الدولية في جذب الإستثمارات الأجنبية المباشرة – دراسة قياسية لعينة من الدول العربية خلال الفترة: (2009- 2020 )

الملخص

إستهدفت الدراسة الكشف عن طبيعة العلاقة الإحصائية بين الإستثمار الأجنبي المباشر وجودة بيئة التقارير المالية العربية بعد تبني IFRS خلال الفترة 2009 – 2020 م، لدراسة العلاقة تستخدم الورقة نماذج Panel (VECM) بإستخدام البرنامج الإحصائي Eviews للتحقيق في ثلاثة مجالات رئيسية: الآثار التجارية للقواعد القانونية للإستثمار الأجنبي المباشر، الإستثمار الأجنبي التكنولوجي، ومدى إنتشار الملكية الأجنبية، أظهرت النتائج وجود علاقة طويلة وقصيرة المدى بين جودة بيئة التقارير المالية العربية والاستثمار الأجنبي المباشر في جميع المؤشرات وللفترة نفسها، هذه الدراسة هي إحدى الدراسات المهمة التي ندرك بأنها تدرس العلاقة بشكل مباشرة، وبالتالي تقدم الورقة أدلة تجريبية جديدة في سياق الإقتصادات العربية لزيادة كفاءة تخصيص الموارد، كما أن نتائجنا ذات صلة بالقرارات المتعلقة بالسياسات الإقتصادية في ضوء الإهتمام المتزايد من قبل المستثمرين المحليين والدوليين بالمنطقة العربية.

الكلمات المفتاحية

بيئة التقارير المالية، IFRS، الإستثمار الأجنبي المباشر، الدول العربية.

Abstract :
The study aimed at revealing the nature of the relationship between the foreign direct investment and the quality of the Arab financial reporting environment after adoption IFRS during the period 2009 –
2020. For study this relationship, the paper uses panel cointegration with a corresponding vector error correction model (VECM) to investigate in three main areas: Business impact of rules on FDI, FDI based on technology transfer, Prevalence of foreign ownership, by using the Eviews program. The results showed a long and short-term relationship between the quality of the Arab financial reporting
environment and the foreign direct investment in all indicators and same period. This is the first study that we are aware of to directly examine this relation in Arab Economies, thus, this paper provides new empirical evidence in Arab Economies for increase resource allocation efficiency. Our results are also particularly relevant for policy decisions in light of the increased interest by Domestic and international investors on Arab region.
Keywords : Financial Reporting Environment, IFRS, foreign direct investment, Arab Economies.
JEL classification: F23; M20; M41; M48; O11.

تحميل المقال

متطلبات تفعيل التمويل الإسلامي المصغر في بنك البركة الجزائري من أجل تحقيق التنمية المستدامة

ملخص:
يحضى التمويل الإسلامي المصغر بأهمية بالغة، وعلى الرغم من التقدم الكبير الذي أحرزته صناعة الخدمات المالية الإسلامية، مازال من اللازم تنمية خدمات التمويل الإسلامي المصغر، باعتباره إحدى أهم الآليات  الموجهة لتمويل مشاريع الفقراء ومنخفضي الدخل بما يتفق مع أحكام  الشريعة الإسلامية، حيث يعمل التمويل الإسلامي المصغر على توفير فرص العمل للفقراء والتي تزيد من دخولهم وقدر م على التحكم في الموارد المالية، مما يساهم في تخفيف حدة الفقر والبطالة وتداول الثروة وإعادة تدويرها في الاقتصاد، وبالتالي تحقيق التنمية المستدامة .
و دف من خلال هذه الدراسة إلى إبراز دور التمويل الإسلامي المصغر في الحد من مشكلة الفقر وتحقيق التنمية المستدامة من خلال الوقوف على متطلبات تقديم خدمات التمويل المصغر ببنك البركة الجزائري، بالإضافة إلى تبيان مختلف الأساليب التي يمكن أن يستعملها هذا الأخير لدخول سوق التمويل المصغر، مع الوقوف على التحديات التي تحول دون تقديم التمويل المصغر من طرف بنك البركة الجزائري.
الكلمات المفتاحية: التمويل المصغر، التمويل الإسلامي المصغر، التنمية المستدامة، بنك البركة الجزائري.
G21, O10:JEL التصنيف

Abstract :Islamic Microfinance is of great importance, despite the significant progress made by the Islamic financial services industry, it is still necessary to develop Microfinance services, as one of the most important mechanisms for financing projects for the poor and low-income in accordance with the provisions of Islamic law, where Microfinance works to provide jobs for the poor, thus achieving
Sustainable Development.
The aim of this study is to highlight the role of Islamic Microfinance in reducing the problem of
poverty and achieving Sustainable Development, by identifying the requirements for providing
microfinance services at Al Baraka Bank of Algeria, In addition to explaining the various methods that
Al Baraka Bank of Algeria can use to enter the Microfinance market, while highlighting the various
challenges that prevent the provision of Microfinance by Al Baraka Bank of Algeria.
Keywords : Microfinance, Islamic Microfinance, Sustainable Development, Al Baraka Bank of Algeria.
JEL classification: G21, O10.

تحميل المقال

التسويق الاخضر كمدخل لتحقيقالميزة التنافسية للمؤسسة الصناعية الجزائرية ” حالة مؤسسة رايلان للمنتجاتالكهرومنزلية بعنابة “

ملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهمية التسويق الأخضر ودوره في تنمية الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية، حيث باستخدام استمارة بحث خاصة، وقد ، (RAYLAN) تمثلت الدراسة في استطلاع آراء عينة مكونة من 30 إطار بشركة رايلان
توصلنا في هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج أبرزها وجود وعي مقبول بتطبيق التسويق الأخضر في مؤسسة الدراسة الاستراتيجية.
الكلمات المفتاحية: التسويق الأخضر، الميزة التنافسية، رايلان

Abstract :
This study aims to identify the importance of green marketing and its role in the development of the competitive advantage of the Algerian economic institution. The study consisted of surveying a sample of 30 frames in RAYLAN using a special research questionnaire. An acceptable awareness of the
application of green marketing in the strategic study institution.
Keywords: Green Marketing, Competitive Advantage, Raylan
. JEL classification: M31.

تحميل المقال

تقييم الأداء البيئي بمنظمات الأعمال باستخدام بطاقة الأداء المتوازن المستدامة . دراسة حالة المؤسسة الوطنية لأشغال الطرق.

ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى اعتماد منظمات الاعمال على بطاقة الأداء المتوازن في تقييم أدائها البيئي، مع تحديد إمكانية إنشاء
بسكيكدة، ومن اجل الإجابة على إشكالية الدراسة وتحقيق أهدافها تم ALTRO بطاقة الأداء المتوازن المستدامة بالمؤسسة الوطنية لأشغال الطرق
استخدام المنهج الوصفي التحليلي، بالإضافة إلى ذلك تم استخدام أسلوب دراسة الحالة لاختبار الفرضيات وتحليل النتائج.
بسكيكدة تم بكافة ALTRO لقد تم التوصل إلى أن الأداء البيئي هو من المواضيع البالغة الأهمية، وأن المؤسسة الوطنية لأشغال الطرق
جوانب الأداء البيئي وتقييمه باستخدام وسائل تقليدية، أما بالنسبة لبطاقة الأداء المتوازن المستدامة فهي وسيلة حديثة وفعالة في تحسين وتقييم
الأداء البيئي لمنظمات الأعمال، وبناءا على هذا توصلنا إلى تقديم عدة اقتراحات أبرزها ضرورة إنشاء و اعتماد المؤسسة الوطنية لأشغال
بسكيكدة لبطاقة الأداء المتوازن المستدام من أجل تحسين وتقييم أدائها البيئي بصورة مستمرة. ALTRO الطرق
الكلمات المفتاحية: الأداء البيئي، بطاقة الأداء المتوازن المستدامة، تقييم الأداء البيئي، مؤسسة أشغال الطرق.

Abstract:
This study aimed to determine the extent to which the company relies on a balanced scorecard in assessing its environmental performance, while determining the possibility of establishing a balanced scorecard in the Algerian National Road Works Company (ALTRO).  The analytical descriptive approach was used in this study to test and analyze hypotheses and arrive
at suggestions on the studied case or phenomenon, as well as the case study method for assessing all aspects of environmental performance using traditional methods and the possibility of using modern methods. Environmental performance is one of the most important issues, and the Algerian National Road Works Company (ALTRO) is concerned with all aspects of environmental  erformance and evaluation using traditional methods. The Sustainable balanced scorecard a modern and effective way to improve and evaluate the environmental performance of business organizations, Several  proposals have been made, including the need for the establishment of the Algerian National Road Works Company
(ALTRO)for a sustainable balanced performance card to  continuously improve and evaluate its environmental performance.
key words: Environmental performance, Sustainable Balanced scorecard, Environmental Performance
evaluation, ALTRO.
Jel Classification Codes : L84 ،Q56 ، Q51

تحميل المقال

الدور الوسيط لجودة الخدمة المدركة في العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية وولاء العملاء. “دراسة عينة من عملاء شركة جوال”

ملخص:
هدف البحث إلى اختبار العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية وولاء العملاء، والتعرف على الدور الوسيط لجودة الخدمة المدركة في العلاقة بين  المسؤولية الاجتماعية وولاء العملاء. وتم استخدام المنهج الوصفي  التحليلي من خلال تطبيق اسلوب العينة القصديةمن طلاب السنة الاولى في جامعة الاقصى والبالغ عددهم 1235 طالب و 3171 طالبة, وقد اجري البحث على عينة قوامها( 353 ) مفردة تم استرداد ( 353 ) استبانة بمعدل استجابة بلغت ( 100 %). ومن أهم النتائج التي قدمها البحث: وجود علاقة ارتباطية موجبة بين جميع ابعاد المسؤولية الاجتماعية (الاجتماعية, الاخلاقية, الخيرية, البيئية) وولاء العملاء, مع تأكيد دور جودة الخدمة المدركةكوسيط ومعزز للعلاقة بين المسؤولية الاجتماعية وولاء العملاء. أما أهم التوصيات هي: ضرورة تكثيف شركة جوال لبرامج الدعم الاجتماعية,
واحترام جميع اصحاب المصلحة والاصغاء لصوت العميل واحترام آرائه ومقترحاته, وضرورة ان تعمل شركة جوال على زيادة الاهتمام
بالبيئة من خلال استخدام وسائل الاتصال التي تجنب البيئة المخاطر من خلال استخدام التكنولوجيا الحديثة.
الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية، ولاء العملاء، جودة الخدمة المدركة.

Abstract:
The aim of the research is to test the relationship between CSR and customer loyalty, and to identify the intermediate role of perceived service quality in the relationship between CSR and customer loyalty.
The descriptive descriptive method was used by applying the sample method of the first year students at
Al-Aqsa University, which numbered 1235 students and 3171 students. The research was conducted on a
sample of (353) individual (353) responses with a response rate of 100%. One of the most important
results of the research is that there is a positive correlation between all dimensions of social
responsibility (social, ethical, charitable, environmental) and customer loyalty, while emphasizing the
role of perceived quality of service as an intermediary and enhanced relationship between social
responsibility and customer loyalty. The most important recommendations are: the need to intensify
Jawwal social support programs, respect for all stakeholders and listen to the voice of the customer and
respect for his views and proposals, and the need to work Jawwal to increase interest in the environment
through the use of communication methods that avoid the environment risks through the use of modern
technology.
Keywords: social responsibility, customer loyalty, perceived quality of service.

تحميل المقال